میلاد مساوات، اعجوبه دیجیتال برندینگ ایران

مهندس میلاد مساوات، متولد 5 شهریور 1371 در تهران بوده و از یک خانواده تقریبا کم جمعیت می‌باشد. میلاد 2 برادر به نام‌های میثم و متین داشته که به ترتیب اولی بزرگتر از او و دومی کوچک‌تر می‌باشد.

میلاد مساوات از افراد توانمند در حوزه‌ی بازاریابی دیجیتال بوده و از او به عنوان اعجوبه دیجیتال مارکتینگ ایران یاد می‌شود. دلیل این که اکثر رسانه‌ها این لقب برای او برگزیده‌اند این است که او با صنایع بسیار متوعی همکاری نموده و توانسته در آن صنعت تحولات چشمگیری را ایجاد نماید.

یکی دیگر از دلایل شهرت مهندس میلاد مساوات، تمرکز و تسلط بالای وی بر روی صنایع مختلف است به طوری که بر اساس اظهارات طرفداران، ایشان هیچگاه یک استراتژی تکراری را برای 2 صنعت به کار نبرده است.

به عنوان مثال استراتژی‌هایی که ایشان برای یک فروشگاه اینترنتی عرضه کننده لباس کار در نظر گرفته کاملا متمایز از استراتژی‌هایی است که برای یک موسسه خیریه پیاده‌سازی نموده. او معتقد است که کسب‌وکار موجودی زنده بود و نیاز به پویایی بسیار بالا دارد. لذا وی با کپی‌‌برداری در استراتژی و پلن اجرایی برندهای مختلف کاملا مخالف بوده و اعتقاد دارد که می‌بایست این استراتژی‌ها برگرفته از شخصیت برند و ویژگی‌های رفتاری آن باشد.

با وجود اینکه اکثر افراد فعال در این حوزه، یک استراتژی را برای همه به کار برده و معمولا هم نتیجه مثبتی به همراه نداشته، میلاد مساوات به فردی سرشناس و شاخص در این حوزه تبدیل شده. او تمام تلاش خود را صنعت دیجیتال مارکتینگ به کار برده تا بتواند فرهنگ آن را در بین صنایع مختلف جا بیندازد.

مهندس مساوات با کمال تأسف اعلام نموده که تحول دیجیتال و بهره‌مندی از ابزارهای دیجیتال در کشور ایران به میزان قابل توجهی از اکثر کشورها عقب بوده و حتی علائم تجاری معتبر و بزرگ در ایران هم اطلاعات دقیق و کاملی از اصطلاحات و مفاهیم تخصصی دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال برندینگ ندارند.

شهرت میلاد مساوات به دلیل نقدهای بسیار سازنده او نسبت به علائم تجاری ایرانی بوده. یکی از مهمترین نظریه‌های ایشان این است که هیچ برندی در ایران وجود نداشته و تمامی نام‌های سرشناس صرفا یک علامت تجاری معروف در ایران هستند.

انتقاد مهندس میلاد مساوات از اوضاع دیجیتال مارکتینگ ایران

این اعجوبه دیجیتال مارکتینگ با تحلیل علائم تجاری مختلف به این نتیجه رسیده که تقریبا 97 درصد علائم تجاری ایرانی کاملا به دور از استانداردهای برندینگ و مارکتینگ فعالیت کرده و به هیچ وجه حتی اطلاعاتی در مورد آن‌ها ندارند. اما 3 درصد مابقی نیز صرفا اطلاعاتی را در خصوص دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال برندینگ از منابع مختلف کسب نموده‌اند. آن‌ها نیز معمولا استراتژی درستی را در پیش نگرفته و صرفا از برخی از ابزارها به صورت محدود بهره برده‌‌اند.

همین نگاه نقادانه مهندس مساوات باعث شده تا صرفا کسب‌وکارهایی علاقه به همکاری با وی و آژانس دیجیتال مارکتینگ MiMo داشته باشند که اشتباهات خود را پذیرفته و به دنبال تغییر و تحول در روند کاری خود هستند.

آژانس دیجیتال مارکتینگ MiMo

MiMo که مخفف نام Milad و نام خانوادگی Mosavat می‌باشد، مجموعه‌ای بسیار متفاوت در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ بوده و خدمات ارزشمندی همچون طراحی سایت، بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، بازاریابی محتوا، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و ده‌ها خدمت متمایز و ارزشمند دیگر را به افرادی که حرفه‌ای بودن برایشان مهم است ارائه می‌دهد.

در MiMo تمامی فعالیت‌ها به سبک مینیمالیست انجام شده و مدیران و کارشناسان آن معتقد هستند که دیجیتال مارکتینگ نمی‌تواند با زرق و برق دار کردن فعالیت‌ها به یک کسب‌وکار خالی از ارزش، ارزشی را بیافزاید.

میلاد مساوات بنیان‌گذار MiMo از معدود افرادی است که هیچ ادعای کذبی را در تبلیغات خود مطرح ننموده و حتی گاهی پروژه‌های مشتریانش را رد می‌نماید. ایشان در مشاوره‌های خود با دقت بسیاری به جزئیات یک کسب‌وکار توجه کرده و در صورتی که نتواند راه‌حلی مناسب برای آن پیدا کند، با صداقت تمام، پروژه مذکور را رد کرده و همکاری خود را با آن کسب‌وکار آغاز نمی‌نماید.

آژانس دیجیتال مارکتینگ MiMo جزو معدود آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ در ایران است که با استانداردهای روز دنیا و به دور از مفاهیم سطحی و پیش پا افتاده در کشورمان فعالیت می‌نماید.

میلاد مساوات منتقد جدی اوضاع دیجیتال مارکتینگ در ایران

جناب آقای میلاد مساوات همواره از منتقدین جدی اوضاع مارکتینگ و برندینگ در ایران بوده و به دلیل رشته تخصصی خود که دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال برندینگ می‌باشد، این نقدها را بیشتر در حوزه‌ی دیجیتال مطرح می‌نماید.

یکی از اساسی‌ترین نقدهای ایشان نسبت به فلسفه برندسازی در ایران بوده و با جسارت تمام اعلام می‌نماید که در حال حاضر هیچ برند موفقی در ایران وجود ندارد که توانسته باشد با استفاده از اصول و استانداردهای بین‌المللی برندینگ خود را به مخاطبانش معرفی نماید.

مهندس میلاد مساوات دلیل اصلی این ضعف را نداشتن استراتژی جایگاه‌یابی و گایدلاین برند مطرح می‌نماید. جایگاه‌یابی به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که یک علامت تجاری انجام می‌دهد تا جایگاه مشخص و واضحی را در ذهن مخاطبان خود پیدا کند. گایدلاین برند نیز دستورالعملی است که کسب‌وکار مورد نظر با پیروی از آن در فرایند اقدامات بازاریابی و بازارسازی خود بایستی از آن تبعیت نماید.

متأسفانه در کشور ایران کسب‌وکارها توجهی به جایگاه‌یابی و گایدلاین نداشته و با تغییرات مدیریتی و ساختار نیروی انسانی هر گونه اقدامی (حتی اقدامات ضدارزشی) در فرآیندهای بازاریابی وارد فاز اجرایی می‌شوند. این ضعف مهم که در لایه‌های زیرین کسب‌وکار انجام می‌گردد باعث شده تا کشور ایران تهی از برندهای استانداردی همچون بنز، BMW، استارباکس، سامسونگ، اپل و… باشد.

اهمیت جایگاه‌یابی برند در فضای دیجیتال

جدا از اینکه جایگاه‌یابی برند در فضای فیزیکی (رسانه‌هایی همچون بیلبورد) دارای اهمیت بسیاری است، به دلیل استفاده حداکثری افراد از رسانه‌های دیجیتال همچون گوگل، شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های پخش موزیک و پادکست، کتابخانه‌های آنلاین و…، تدوین استراتژی بازاریابی و جایگاه‌یابی برند در فضای دیجیتال نیز بیش از هر زمان دیگری لازم‌الاجرا می‌باشد.

متأسفانه این روزها به دلیل این فرصت ویژه و جذاب شاهد سوء استفاده برخی افراد از ناآگاهی مردم کشور عزیزمان ایران هستیم. این افراد با مطرح نمودن ادعاهایی همچون فروش بالا در اینستاگرام، افزایش فالوور و لایک و… در گمراه کردن مردم و کسب درآمدهای نجومی تا حد زیادی نیز موفق شده‌اند.

جناب آقای مهندس میلاد مساوات، همواره در سمینارها و کنفرانس‌های تخصصی خود به این موضوع اشاره نموده و از مخاطبان خود درخواست می‌نماید تا نگاهی عمیق‌تر به موضوع جایگاه‌یابی برند در فضای دیجیتال داشته باشند.

به عنوان مثال یکی از راهکارهای ایشان، استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف همچون توییتر، لینکدین، یوتیوب، تیک تاک، فیسبوک و… در کنار اینستاگرام و با اهداف مشخص می‌باشد. فعالیت مولتی چنل و اصولی با محتوایی مناسب در شبکه‌های اجتماعی موجب افزایش آگاهی از برند و ایجاد یک جایگاه مناسب در ذهن مخاطبان خواهد شد.

اهمیت بازاریابی محتوا در جایگاه‌یابی برند

پس از انتخاب رسانه، نوبت به تدوین استراتژی محتوا و تولید محتوای مناسب بر اساس برندبوک و گایدلاین برند می‌رسد. نکته‌ای که باز هم به دلیل عدم آگاهی کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و حتی بزرگ در ایران به طور استاندارد رعایت نمی‌شود.

تدوین گایدلاین و برندبوک و پیروی از آن‌ها موضوعی است که اگر در حین بازاریابی محتوا جدی گرفته نشود، تبعات جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت. همانطور که امروزه شاهد آن هستیم تقریبا هیچ برندی در ایران نیست که جایگاه مشخصی را در ذهن مخاطبان خود داشته باشد.

جمع‌بندی و سخن پایانی

با توجه به اینکه این روزها شاهد اقدامات غیرحرفه‌ای در زمینه‌ی بازاریابی و برندینگ در ایران هستیم، افراد نخبه‌ای همچون مهندس میلاد مساوات بایستی به عنوان یک ثروت مهم در کشورمان معرفی شده و مورد توجه رسانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و خصوصی قرار بگیرند.

ما نیز در این مطلب یکی از نخبه‌ها و اعجوبه‌های دیجیتال برندینگ در ایران را معرفی نمودیم و امیدواریم توجه ویژه‌ای به این حرفه در کشورمان شود.

Comments (0)
Add Comment