عنوان : 3 اصل طلایی در بازرسی جوش ( آموزش + درآمد + بازارکار)

بازرسی جوش چیست؟

جوشکاری، فرایند اتصال دائمی بین متریال های مختلف است. جوشکاری کاربرد های اساسی و متنوعی در صنعت دارد. این حرفه همواره رو به پیشرفت است. به منظور کاهش هزینه ها، افزایش توانایی جوش و افزایش کیفیت، هر ساله روش های جدیدی در جوشکاری بکار میروند. توسعه تکنولوژی های دیگر نیر در پیشرفت این صنعت بسیار تاثیر گذار و مفید است. کاربرد متنوع آن در شرایط مختلف مثل زیر دریا، بیابان، فضای آزاد و …. باعث شده در تمام صنایع محبوب و کاربردی باشد.

به منظور تایید کیفیت و کارایی مناطق جوشکاری شده لازم است اقدامات خاصی انجام شود. بازرسی جوش بسیار کار تخصصی و حساسی است. تست های مختلفی برای تشخیص کیفیت جوش وجود دارد. امروزه به دلیل جوشکاری اتوماتیک و استفاده از روش های جدید، احتمال به وجود آمدن عیوب کمتر از گذشته است. بهرحال هنوز هم در برخی صنایع به روش سنتی انجام می شود. یکی از روشهای سنتی که هنوز کاربرد زیادی دارد، جوش دستی با الکترود روپوش دار است که حتما به مراقبت و کنترل کیفی نیاز دارد. با افزایش روش ها و تکنیک های جوشکاری، بازرسی و کنترل جوشکاری، نیز تغییرات زیادی داشته است.
رشته های دانشگاهی و مراکز آموزشی متنوعی برای جوشکاری وجود دارند که مدام به روز می شوند و گسترش می یابند. بازرسان باید بر اساس دستور العمل های استاندارد عمل کنند. ITP دستور العمل برنامه بازرسی جوش است که توسط QA واحد تضمین کیفیت تهیه می شود. تمام بازرسی های جوش بر اساس ITP انجام می شوند.

کجا بازرسی جوش را بیاموزیم؟

با افزایش روش ها و تکنیک های جوشکاری، بازرسی کنترل جوشکاری نیز تغییرات زیادی داشته است. رشته های دانشگاهی و مراکز آموزشی متنوعی برای جوشکاری وجود دارند که مدام به روز می شوند و گسترش می یابند. بازار کار عالی این شغل باعث شده افراد بیشتری علاقه مند به آموزش حرفه ای باشند. با توجه به اینکه برای ورود به این حرفه به مدرک دانشگاهی نیازی ندارید. تنها با گذراندن دوره های تخصصی کوتاه مدت میتوانید این مهارت ویژه را بیاموزید. میتوانید با این تخصص، در داخل و چه در خارج از کشور مشغول به کار شوید.

برای کسانی که امکان شرکت در جلسات حضوری را ندارند نیز راهی برای آموزش بازرسی جوش هست. میتوانید از طریق آموزش های ویدیویی و کارگاه های عملی به خوبی، تمام آنچه برای حرفه ای شدن نیاز دارید فرا بگیرید. نهایتا در پایان دوره آموزشی با شرکت در آزمون می توانید به مدرک ویژه متخصص بازرس جوش دست پیدا کنید. دریافت مدرک بازرسی جوش از یک موسسه معتبر بسیار در آینده شغلی شما موثر خواهد بود.

آشنایی با انواع تست جوش

معمولا برای تست وبررسی انواع بازرسی جوش و کنترل کیفیت، دو نوع تست مخرب یا DT و تست غیر مخرب NDT انجام میشود.

برای انجام تست غیر مخرب جوش لازم است که از یک پدیده فیزیکی و یک محیط واسط استفاده شود. در واقع پدیده فیزیکی ایجاد یک اثر میکند. با تفسیر آن اثر بازرسان جوش می توانند در مورد کیفیت آن نظر بدهند. انواع تست غیر مخرب ASNT در زیر آمده است:
تست جوش چشمی و نوری
تست رادیوگرافی
تست جوش التراسونیک
تست ذرات مغناطیسی
تست مایع نفوذی
تست جریان گردابی
تست جوش مادون قرمز
تست نشتی
تست انتشار صوت
تست آنالیز لرزش
رادیوگرافی با نوترون
تست غیر مخرب NDT: این نوع تست برای بررسی ایمنی هواپیما، انواع وسایل نقلیه، قطار، خطوط لوله، پل، نیروگاه، پالایشگاه، سکوی نفت و مواردی از این دست انجام می شود. این تست غیر مخرب، نوعی مدیریت کیفیت به شمار میرود. تست غیر مخرب را می توان به عنوان مرحله ای از ساخت و ساز در نظر گرفت. این نوع بازرسی برای پیشگیری از حادثه و به منظور کاهش هزینه ها استفاده می شود. اگر مراحل ساخت این نوع بازرسی به صورت اصولی و استاندارد انجام شود می تواند برای اطمینان از کیفیت محصولات یا صحت کارایی به ما کمک کند.

در زیر چند نمونه از دوره هایی که هر بازرس جوش برای گرفتن مدرک بازرسی جوش باید بگذرانند آورده ایم.

بازرسی جوش- طبق AWS QC1- CWI

بازرسی جوش – روش ذرات مغناطیسی (MT)

بازرسی‌ جوش- روش مایعات نافذ (PT)


مدرک بازرسی جوش را از کجا دریافت کنیم؟
پس از گذراندن دوره تخصصی ویژه بازرسی جوش لازم است که در آزمون شرکت کنیم و آن را با موفقیت پشت سر بگذاریم. برای هر دوره لازم است مدارک خاص÷ دریافت کنید. اما دریافت مدرک جامع متخصص بازرسی جوش به شانس شما در استخدام شدن کمک می کند. برای دریافت مدرک جامع دوره ویژه بازرسی جوش لازم است همه دوره ها را بگذرانید. یک بازرس جوش علاوه بر فرایند جوشکاری، باید با مراحل ساخت قطعه نیز آشنایی داشته باشد.


مدرک بازرسی جوش
بازار کار بازرسی جوش کجاست؟
با گسترش صنعت جوشکاری کاربرد آن نیز در صنایع مختلف رو به افزایش است و با متریال های متنوعی میتوان جوشکاری مرغوبی را تجربه کرد. در حالت کلی در صنایع بزرگی چون نفت، گاز و پتروشیمی، ساختمان سازی، اسلحه سازی، صنعت خودروسازی، انواع نیروگاه ها، انرژی اتمی، راه آهن، صنایع متنوع فولادی و بسیاری از صنایع دیگر کاربرد دارد.
شغل بازرسی جوش از موقعیت اجتماعی خوبی برخوردار است و حقوق و مزایای خوبی نیز دارد. در هر کشوری که زندگی می کنید، برای یافتن شغل خوب، مهارت و تخصص ویژه لازم دارید. با آموزش بازرسی جوش در یک موسسه معتبر و دریافت مدرک بازرسی جوش به صورت جامع، میتوانید، شغل مورد نظر خود را پیدا کنید.

درآمد بازرسی جوش چقدر است؟
این رشته ی پر طرفدار نه تنها در ایران بلکه در تمام کشور های صنعتی و حتی کشور های در حال توسعه بازار کار و حقوق و مزایای ویژه ای دارد. از جمله شغل های کلیدی است که متخصص آن به دلیل قابلیت های ویژه ای که آموزش دیده و به کار می گیرد، می تواند مهره اصلی یک مجموعه باشد. یک بازرس جوش به راحتی تضمینی برای آینده شغلی داشته باشد. در اکثر جوامع صنعتی یک بازرس جوش درآمدی بالاتر از سطح متوسط جامعه دارد و در برخی کشورها درآمد خیلی خوبی دارد که می توان سطح رفاهی بالایی برای خود و خانواده در نظر گرفت.

آینده بازرسی جوش

با پیشرفت صنعت و زندگی مدرنیته شاهد رشد چشمگیر صنعت جوش خواهیم بود. هر چقدر علم پیشرفت میکند مواد بیشتری در شرایط بهتری می توان در این امر به کار برد. بازرسی جوش نیز با پیشرفت جوشکاری بیشتر از گذشته مورد نیاز خواهد بود. شغل هایی که نیاز به تخصص و مهارت ویژه دارند حتما باید به روز شوند. با پیشرفت علم و وجود دستگاه های جدید هر بازرس جوش باید دوره های جدید مربوط به آن را به صورت کامل ببیند.
مطمئنا در آینده نیاز به این شغل بازرس جوش بیشتر از گذشته خواهد شد. بازرسان جوش از موقعیت اجتماعی خوبی برخوردارند. از مهمترین شرایط بازرس شدن علاقه به کار و تعهد به موقعیت کاری هست. تمرکز و تسلط به استفاده از ابزار گوناگون در تشخیص کیفیت جوش نیز بسیار حائز اهمیت است.
جمع بندی
بازرسی جوش فرایند تخصصی و حرفه ای است که برای کنترل کیفیت بکار میرود. در بازرسی جوش دستورالعمل ها به خوبی چک می شوند. میزان موثر و صحیح بودن دستورالعمل نیز بررسی میشود. از جوشکار تست گرفته می شود که در صورت صلاحیت بتواند به ادامه کار بپردازد. بر روند اجرای تست های مخرب و غیر مخرب کاملا نظارت میشود.
اگر تمایل به حضور در دوره های بازرس جوش آموزشگاه آریاوش را دارید میتوانید با ما با شماره های زیر در ارتباط باشید
09373448181-02166908046

Comments (0)
Add Comment