نگهداری سانسوریا؛ راز شادابی ابدی گیاه شما

سانسوریا، شمشیرداران مهربان! سانسوریا یکی از انواع گیاهان آپارتمانی و از خانواده گیاهان ساکولنت است که در کشور ما از طرفداران زیادی برخوردار می‌باشد. سانسوریا فقط به خاطر تنوع گونه‌ها و زیبایی سرشاری که دارد، مورد توجه مردم قرار نگرفته است؛ بلکه سرسختی و مقاومت بالای این گیاه نیز یکی دیگر از نقاط قوت آن به شمار می رود.

در این مقاله قصد داریم شما را با سانسوریا، روش‌های نگهداری سانسوریا، تکثیر سانسوریا، آفات و بیماری های سانسوریا و همچنین راهنمای خرید و قیمت گل سانسوریا آشنا کنیم.

 برای افرادی که اهل استفاده از گیاهان طبیعی در داخل منازل یا دفاتر کار خود و یا هر محیط سرپوشیدۀ دیگری هستند، سانسوریا یکی از گزینه‌ها به شمار می‌رود.

اما گذشته از خرید سانسوریا، باید با ویژگی های این گیاه زیبا و حساس نیز آشنایی کامل داشته باشید تا بتوانید یک گیاه شاداب و با طراوت و طبیعی داشته باشید و با هر نگاه کردن به آن، از آن انرژی مثبت طبیعت را جذب کنید.

در هر مرحله‌ای از تصمیم‌گیری برای خرید سانسوریای زیبا هستید، ابتدا این مقاله را با دقت مطالعه کنید.  

مقاوم ولی محتاج به مراقبت !

در این بخش به صورت خلاصه می خواهیم با روش های نگهداری سانسوریا آشنا شویم و در مقالات آینده به صورت مفصل راجب نحوه نگهداری از این گیاه توضیح دهیم. چنانچه علاقه مند به مطالعه بیشتر در مورد نگهداری سانسوریا هستید به ana.press مراجعه کنید.

1) نور مناسب برای سانسوریا

سانسوریا خیلی سریع خود را با محیط پیرامون سازگار می‌کند. بدین ترتیب که  از یک سو در نور خیلی شدید نیز به رشد خود ادامه می‌دهد، و از سوی دیگر با نورهای مصنوعی از قبیل نور لامپ فلورسنت که در بازار به وفور یافت می‌شود نیز میانۀ خوبی دارد. به همین دلیل است که سانسوریا را به عنوان یک گیاه مقاوم در برابر نور کم و مقاوم در برابر نور غیر مستقیم و شدید قلمداد می‌کنیم. به همین دلیل توصیه می‌کنیم سانسوریا را در کنار پنجره‌های رو به جنوب قرار دهید. این نور برای رشد بهینۀ گیاه مناسب است. ضمن این که نور کافی باعث می‌شود تا اگر خاک از رطوبت بیش از حدی برخوردار باشد، به سرعت تبخیر شود و گیاه به مرحلۀ غرقابی نرسد.

2) آب مورد نیاز برای گیاه سانسوریا

سانسوریا در مقابل بی‌آبی نیز مقاومت زیادی دارد؛ ولی ترجیحاً بهتر است که هر دو هفته یک بار خاک آن ارزیابی شود تا در صورت خشک بودن، مورد آبیاری قرار گیرد.

3) رطوبت و دمای گیاه سانسوریا

سانسوریا در مقابل تغییرات دمایی و رطوبتی نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد و در دمای کم تا زیاد و رطوبت کم تا رطوبت بالا از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهد. با این وجود توصیه می‌کنیم که سانسوریا را در محیطی با دمای معتدل و نوسانات دمایی کم و همچنین رطوبت متوسط نگه‌داری کنید. این گیاه به دلیل اندام باریک و کشیده‌ای که دارد، نباید در برابر وزش باد شدید حاصل از وسایل سرمایشی و گرمایشی قرار داشته باشد. 

اگر می خواهید که رطوبت اطراف گیاه شما افزایش پیدا کند، برای این کار می‌توانید از یک دستگاه تهویۀ رطوبت ساز مناسب در محیط کار یا زندگی خود استفاده کنید. اما یک روش ساده‌تر برای ایجاد رطوبت طبیعی بدون مصرف انرژی، این است که در اطراف گیاه خود گیاهان دیگری را نیز بکارید و با ایجاد یک ریز اقلیم جنگلی در پیرامون گیاه اصلی خود، از یک رطوبت همیشگی و قابل تنظیم برخوردار باشید. 

4) کوددهی و مواد مغذی سانسوریا

اگر دوست داشته باشید که سانسوریای خانه شما از قد کشیده و بلند و رشد سریعی برخوردار باشد، باید مثل سایر گیاهان خانگی و آپارتمانی به آن کودرسانی کنید. برای این منظور بهتر است از کودهای رقیق استفاده کنید؛ یعنی کودهایی با نسبت 10:10:10 برای سانسوریا مناسب هستند.

اگر سانسوریا را در باغچه یا خارج از گلدان کاشته‌اید، از همین کود برای آن نیز استفاده کنید. اگر مدتی بعد از کوددهی در باغچه متوجه رویش علف‌های هرز در اطراف سانسوریا شدید، آنها را مرتباً وجین کنید تا مواد مغذی خاک را جذب نکنند و سانسوریا دوباره با فقر مواد مغذی مواجه نشود. 

5) خاک مناسب برای سانسوریا

خاک مناسب برای سانسوریا عبارت است از خاک سنگین با ترکیبی از رُس، شن، ماسه و مواد آلی. این ترکیب را در زمان تعویض گلدان سانسوریا هم در نظر داشته باشید. pH بین 5/4 تا 5/7 برای خاک سانسوریا مناسب‌ترین بازۀ pH برای آن به حساب می آید. 

6) گلدان مناسب برای سانسوریا

سانسوریا از آن دسته گیاهانی است که هم قابلیت کاشته شدن در باغچه را دارد و هم در گلدان. اگر ترجیح می‌دهید سانسوریای خانه شما در گلدان و در یک محیط سرپوشیده باشد، به سراغ گلدان‌های سفالی بروید. بهترین گزینه ها برای گلدان سانسوریا، گلدان دهان گشاد با ارتفاع تقریباً کوتاه است. چون شبکۀ آبرسانی ریشه‌های سانسوریا خیلی در خاک عمیق نمی‌شوند و با خاک کم عمق رابطۀ بهتری دارند. گذشته از این، زهکشی در خاک های کم عمق بهتر صورت می‌گیرد و از جمع شدن آب در خاک و پیرامون ریشه و پوسیده شدن آن جلوگیری به عمل می‌آورد. 

7) گل سانسوریا

گل سانسوریا در یک بازۀ رنگی سبز کم‌رنگ به سمت سفید قرار دارد که گرده افشانی آنها به وسیلۀ پروانه‌های آزاد انجام می‌شود. به طور کلی سانسوریا را نباید یک گیاه گل‌دار قلمداد کرد. چون گل‌های فراوانی تولید نمی‌کند. سانسوریا در عوض گل، یک سری ریزوم‌های کوچک را در پیرامون خود رشد می‌دهد که هر یک می‌توانند در آینده تبدیل به یک سانسوریای زیبای جدید  شوند.

8) تکثیر سانسوریا 

معمولاً تکثیر سانسوریا به روش‌های مختلفی از جمله:

(1  کاشت بذر

(2  قلمه زدن

(3  قرار دادن شاخه در آب

انجام می‌شود؛ که ساده‌ترین روش آن، کاشتن بذر در خاک یا در محیط کشت گلخانه‌ای می‌باشد. اما روش بذری به دلیل آن که زمان زیادی طول می‌کشد تا شاهد یک سانسوریای زیبا و خوش اندام باشیم، چندان مورد استقبال قرار ندارد. 

روش دیگر تکثیر سانسوریا این است که تعدادی از برگ‌های سالم سانسوریا را جدا کرده و در خاک بکارید تا پس از مدتی ریشه کند. هر شاخه می‌تواند تبدیل به یک بوتۀ سانسوریای جدید شود.

سومین روش تکثیر سانسوریا استفاده از آب است. بدین ترتیب که یک برگ جوان از سانسوریا جدا و در یک لیوان آب غوطه‌ور می‌شود. اگر هر چند روز آب لیوان را با آب جدید بدون کلر عوض کنید، پس از چند هفته متوجه ریشه‌های جدیدی خواهید شد. زمانی که ریشه‌ها به اندازۀ کافی بزرگ شوند، وقت انتقال آنها به درون خاک گلدان است.

سانسوریا به طور کلی شامل 60 تا 70 گونه شناخته شده و معروف است. تفاوت برخی از این گونه ها تنها در رنگ آن ها است؛ بنابر این میتوان سانسوریا را به دسته های کلی تری تقسیم بندی کرد که هرکدام شامل چند زیر مجموعه است.

Comments (0)
Add Comment